Drukuj
Kategoria: AKTUALNOŚCI
Odsłony: 6319

Czerwony kolor oraz charakterystyczny symbol czarnego konia na całym świecie kojarzone są wyłącznie z jedną marką... Ferrari to ikona luksusu i marzenie wielu fanów motoryzacji od dobrych kilkudziesięciu lat.

Wystarczy, że spojrzymy na pierwszy z brzegu ranking najszybszych i najbardziej luksusowych samochodów świata, a zawsze jakiś model Ferrari znajdzie się w czołówce. Jak narodziła się marka Ferrari i ile dzisiaj trzeba zapłacić za najnowsze modele?

„Moje samochody mają duszę”

Historia Ferrari tak naprawdę zaczyna się wraz z datą 18 lutego 1898. Właśnie wtedy urodził się Enzo Ferrari – człowiek z pasją do aut, wielkimi marzeniami i determinacją, by te marzenia urzeczywistnić. „Myśl jak zwycięzca i działaj jak zwycięzca, a z dużą dozą prawdopodobieństwa osiągniesz swój cel” – takie motto przyświecało życiu Enzo Ferrari aż do roku 1988, kiedy zmarł.

Kiedy Enzo miał 10 lat, w roku 1908, jego ojciec zabrał swoich dwóch synów, by wspólnie z nimi obejrzeć wyścigi samochodów w Bolonii. Tamto doświadczenie zaważyło na całym dalszym życiu Enzo, który już wtedy – jako kilkuletni chłopiec – zdecydował czym zajmie się w przyszłości.

Przełomowe momenty z „życia Ferrari”

W latach dwudziestych Enzo bezskutecznie ubiegał się o pracę w firmie Fiat. Na szczęście zupełnie inaczej potoczyły się losy z marką Alfa Romeo, w której Enzo przepracował niemal dekadę, od 1920 do 1929 roku. Marzenia o pracy jako kierowca rajdowy urzeczywistniły się.

W roku 1929 Enzo założył Scruderia Ferrari – swój własny, niezależny team wyścigowy. W tamtym czasie jednak nie posługiwano się jeszcze odrębną nazwą Ferrari. Przełom nastąpił w 1939 roku kiedy to Enzo już na dobre rozstał się z Alfa Romeo, pragnąc stworzyć coś unikatowego, całkowicie na własną rękę. Podobno Enzo dowiedział się także, że Alfa Romeo planuje niejako „wchłonąć” Scruderia Ferrari do Alfa Romeo. A to byłoby dla niego nie do przyjęcia.

Marzenia o tworzeniu własnych samochodów przetrwały mimo trwającej II Wojny Światowej. Ferrari w tym czasie przeniósł się z Modeny do Maranello (siedziba firmy znajduje się tam po dziś dzień). W 1945 firma Enzo zaczęła intensywną pracę nad 12-cylindrowym silnikiem, a dwa lata później, pierwszy model słynnego Ferrari 125 S opuścił fabrykę. Kolejna dekada to lata największej świetności Ferrari. W 1951 roku Ferrari 375 przyniósł firmie niebywały sukces, w dodatku zwyciężając nie z „byle autem”, bo z Alfa Romeo. Wyglądało na to, że uczeń przerósł mistrza.

Lata 70. i 80. to na przemian okres wzlotów i upadków firmy, o których można by mówić godzinami. Nie sposób natomiast pominąć wydarzeń z 1985 roku, kiedy to jeden z najbardziej ikonicznych modeli Ferrari zaczął pojawiać się na plakatach na całym świecie. Oczywiście mowa o Ferrari Testarossa.

Ferrari obecnie

Trzy lata później, w 1988 roku, Enzo Ferrari zmarł, a udziały firmy zostały podzielone w następujący sposób: 10% udziału otrzymał jego syn, Piero, a aż 90% włoska firma Fiat. Zaczęła się nowa era Ferrari. Od 1994 do 2004 podczas siedmiu wyścigów Formuły 1 za kierownicą Ferrari zasiadał sam Michael Schumacher.

Po dziś dzień Ferrari uznawane jest za symbol pewnego statusu. I nie dotyczy to wyłącznie luksusu, ale także jakości oraz połączenia tradycji z innowacyjnością. Obecnie za Ferrari 488 czy Ferrari GTC4 Lusso zapłacimy około 330-350 tysięcy dolarów. Z kolei Ferrari F12 to już koszt rzędu 380-550 tysięcy dolarów, w zależności od wybranych opcji i parametrów. Nie ulega wątpliwości, że te auta to prawdziwe spełnienie marzeń – nie tylko fanów motoryzacji. A wszystko zaczęło się od wizji i marzenia małego chłopca z włoskiej Modeny…

R24PL
Redaktor: R24PL