Odkąd powstał nasz portal wielokrotnie poruszaliśmy problem braku aktualnej informacji w BIP-ie Urzędu Miejskiego w Resku. Po ostatniej rozmowie telefonicznej z Panią Danutą Mielcarek, sekretarz Gminy Resko sytuacja wyraźnie poprawiła się. Cieszy fakt, że mieszkańcy Reska na bieżąco mogą śledzić przemiany naszej pięknej gminy. Ostatnie aktualizacje m.in. ujawniły zakres obowiązków Straży Miejskiej w Resku. Jeżeli ktoś nie bardzo wiedział do czego służy Straż Miejska to rozwiewamy wszelkie wątpliwości.
Komendant Straży Miejskiej ma 22 obowiązki
Do zadań Komendanta Straży Miejskiej (SMII) należy:
1) ochrona porządku w miejscach publicznych oraz estetycznego wyglądu obiektów i urządzeń użyteczności publicznej;
2) nadzór nad estetyką i porządkiem posesji prywatnych i ich otoczenia;
3) nadzór nad prawidłowym oznakowaniem ulic i posesji oraz estetyką napisów, miejsc plakatowania i ogłoszeń;
4) sprawdzanie wykonywania zadań i obowiązków przez administratorów i zarządców budynków;
5) kontrola funkcjonowania wysypiska odpadów i przeciwdziałanie powstawaniu dzikich wysypisk nieczystości;
6) kontrola gospodarki wodno-ściekowej;
7) kontrola zabezpieczenia prowadzonych na terenie Gminy prac inwestycyjnych i remontowych;
8) oddziaływanie na podmioty odpowiedzialne za sprawne funkcjonowanie urządzeń komunalnych, a w szczególnie w sprawach:
a) utrzymania porządku i czystości,
b) likwidacji zagrożeń w ruchu pojazdów,
c) systematycznego odśnieżania i likwidacji gołoledzi;
9) asystowanie przy pobieraniu opłat i podatków lokalnych;
10) informowanie właściwych organów o zauważonych awariach, przestępstwach lub innych ważnych okolicznościach zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu mieszkańców;
11) zabezpieczanie miejsc niebezpiecznych do czasu przybycia właściwych służb;
12) udzielanie ustnych pouczeń, wręczanie upomnień w zakresie naruszania obowiązujących przepisów o przestrzeganiu porządku publicznego i czystości;
13) wymierzanie w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczenia kary grzywny przewidzianych w przepisach porządkowych;
14) kierowanie wniosków o ukaranie do Sądu Grodzkiego;
15) zatrzymywanie osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia;
16) usuwanie na koszt właściciela pojazdów, których stan wskazuje, że nie są używane jeżeli stanowią przeszkodę lub wpływają niekorzystnie na estetykę otoczenia;
17) składanie określonych sprawozdań Burmistrzowi;
18) współdziałanie z Policją, Strażą Pożarną i innymi służbami odpowiedzialnymi za porządek i bezpieczeństwo mieszkańców;
19) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego,
20) nadzór oraz wykonywanie zadań wynikających z realizacji programu ochrony bezdomnych zwierząt;
21) załatwianie w moim imieniu indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, włącznie z prawem do podpisywania wszelkiej korespondencji wpływającej i wypływającej ze stanowiska oraz kierowanej na stanowisko;
22) wykonywanie zadań operatora systemu monitoringu wizyjnego określonych w odrębnym zarządzeniu
Strażnik Straży Miejskiej tzw. "SM I" ma aż 25 obowiązków
Do zadań strażnika Straży Miejskiej (SM I) należy:
1) ochrona porządku w miejscach publicznych oraz estetycznego wyglądu obiektów i urządzeń użyteczności publicznej;
2) nadzór nad estetyką i porządkiem posesji prywatnych i ich otoczenia;
3) nadzór nad prawidłowym oznakowaniem ulic i posesji oraz estetyką napisów, miejsc plakatowania i ogłoszeń;
4) sprawdzanie wykonywania zadań i obowiązków przez administratorów i zarządców budynków;
5) kontrola funkcjonowania wysypiska odpadów i przeciwdziałanie powstawaniu dzikich wysypisk nieczystości;
6) kontrola gospodarki wodno-ściekowej;
7) kontrola zabezpieczenia prowadzonych na terenie Gminy prac inwestycyjnych i remontowych;
8) oddziaływanie na podmioty odpowiedzialne za sprawne funkcjonowanie urządzeń komunalnych, a w szczególnie w sprawach:
a) utrzymania porządku i czystości,
b) likwidacji zagrożeń w ruchu pojazdów,
c) systematycznego odśnieżania i likwidacji gołoledzi;
9) asystowanie przy pobieraniu opłat i podatków lokalnych;
10) informowanie właściwych organów o zauważonych awariach, przestępstwach lub innych ważnych okolicznościach zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu mieszkańców;
11) zabezpieczanie miejsc niebezpiecznych do czasu przybycia właściwych służb;
12) udzielanie ustnych pouczeń, wręczanie upomnień w zakresie naruszania obowiązujących przepisów o przestrzeganiu porządku publicznego i czystości;
13) wymierzanie w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczenia kary grzywny przewidzianych w przepisach porządkowych;
14) kierowanie wniosków o ukaranie do Sądu;
15) zatrzymywanie osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia;
16) usuwanie na koszt właściciela pojazdów, których stan wskazuje, że nie są używane jeżeli stanowią przeszkodę lub wpływają niekorzystnie na estetykę otoczenia;
17) składanie określonych sprawozdań Burmistrzowi;
18) współdziałanie z Policją, Strażą Pożarną i innymi służbami odpowiedzialnymi za porządek i bezpieczeństwo mieszkańców;
19) wykonywanie czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego określonych w § 17 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. z 2003r. Nr 14, poz.144 ze zmianami);
20) prowadzenie zbioru danych o nazwie “Rejestr osób popełniających wykroczenia drogowe”;
21) wykonywanie czynności określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2004 r. w sprawie zakresu i sposobu wykonywania przez strażników gminnych (miejskich) niektórych czynności (Dz.U.Nr 247, poz.2473 ze zmianami), nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.”
22) prowadzenie ewidencji etatów, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego oraz wyników działań straży na podstawie art.9a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o strażach gminnych (Dz.U.Nr 123, poz.779 ze zmianami). ;
23) wydawanie decyzji zezwalającej na przeprowadzenie imprez masowych oraz o zakazie zgromadzenia;
24) realizacja zadań wynikających z realizacji programu ochrony bezdomnych zwierząt;
25) wykonywanie zadań w zakresie systemu monitoringu wizyjnego, określonych w odrębnym zarządzeniu.
Obsługa Straży Miejskiej ma tylko 7 obowiązków
Kompetencje pracownika ds. Obsługi Straży Miejskiej (OSM)
1) obsługa programu komputerowego w zakresie prowadzenia ewidencji i rozliczeń w postępowaniach mandatowych i administracyjnych;
2) księgowanie wpłat, rozliczanie oraz uzgadnianie sald wpływów i należności z tytułu mandatów;
3) rozliczanie i ewidencjonowanie druków bloczków mandatowych oraz sporządzanie sprawozdań dla potrzeb Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie ;
4) windykacja należności z tytułu mandatów;
5) sporządzanie sprawozdań Rb-27S - w zakresie mandatów
6) prowadzenie ewidencji wynikających z przepisów ustawy o strażach gminnych;
7) wykonywanie zadań w zakresie systemu monitoringu wizyjnego, określonych w odrębnym zarządzeniu.
Resko24.pl, BIP Urzędu Miejskiego w Resku